Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

Welk Rich Media formaat scoort het best volgens de benchmark?

Posted on April 10, 2014

We krijgen vaak de vraag welk formaat het beste scoort. Hieronder een drietal Rich Media formaten. Deze data is gemeten in Q1 2014. bron: Weborama reporting EU

De takeover

Takeover libelle Sensodine rich media

De Takeover is een formaat dat eigenlijk nergens het zelfde is. De vaste banner posities zijn altijd verschillend en door de verschillende website breedtes is de wallpaper niet altijd goed zichtbaar. Al die verschillende posities die tegelijk worden getoond hebben toch een goede invloed op de zichtbaarheid van het geheel. Als de top header boven de fold verdwijnt, is er altijd wel een tweede banner in beeld. Het meten van visibilty wordt een stuk lastiger daardoor. Om een goed beeld te krijgen zouden alle elementen in de Takeover eigenlijk apart gemeten moeten worden.

Takeover benchmark:
Click rate 0,57%
Visibility > 1 seconden 61%
Visibility > 5 seconden 47%

Takeover voorbeelden

IAB Billboard

IAB Billboard Robeco IEX

Op dit moment is de IAB Billboard het populairste Rich Media formaat in Nederland maar hoe scoort hij eigenlijk? Er zijn op het moment veel discussies over de visibilty van verschillende formaten. De discussie over de Billboard is door zijn populariteit uiteraard het meest actueel.

Doordat de IAB Billboard bijna altijd boven aan de pagina staat gebeurt het steeds vaker dat de gebruiker de Billboard wegscrolled binnen 5 seconden. Het verlagen van de billboard positie kan de visibilty ten goede komen bijvoorbeeld onder de navigatiebalk.

IAB Billboard benchmark:

Click rate 0,48%
Visibility > 1 seconden 64%
Visibility > 5 seconden 39%

Billboard voorbeelden

Floorad

Floorad rich media KLM Alberta

En dan de Floorad. Dit Rich Media formaat is nog steeds één van de meest verkochte en geliefde Rich Media formaten in Nederland. Toch is de IAB Billboard een stuk populairder op dit moment, ondanks dat de floorad een groot visibilty voordeel heeft. Buiten dat is het verschil in tarief bij de uitgevers niet heel groot. De benchmark laat wel een groot verschil zien als je het vergelijkt met de IAB Billboard en de Takeover.

Floorad benchmark:
Click rate 0,79%
Visibility > 1 seconden 72%
Visibility > 5 seconden 57%

Floorad voorbeelden