Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

Google Chrome adblocker update: Wat betekent het voor je advertenties?

Posted on February 13, 2018

Google gaat een belangrijke update van zijn Chrome browser doorvoeren. Vanaf 15 februari 2018 blokkeert Chrome advertenties die niet voldoen aan bepaalde standaarden. Welke dit precies zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Wel valt hier al op in te spelen. Weborama zocht uit: waarom is deze update van belang, wat gaat er gebeuren en wat betekent deze update voor uw ads?

Google Chrome is veruit de populairste browser wereldwijd, met een marktaandeel van gemiddeld ruim 56 procent op alle platformen (d.d. januari 2018). Elke update van deze browser die advertenties betreffen, hebben dus flinke gevolgen voor adverteerders, uitgevers en advertentienetwerken. Om de gevolgen beter te kunnen begrijpen, moeten we terug naar het begin: de reden voor de keuze van Google om een adblocker in te bouwen.

Het is namelijk geen geheim dat adblockers steeds populairder worden. Volgens het Adblock Report van Pagefair (pdf) groeide in 2016 het gebruik daarvan wereldwijd met 30%. In Nederland blokkeert zelfs 17 procent van de internetgebruikers ads op het web. Dat komt vooral omdat online advertenties door consumenten soms als hinderend worden ervaren.

Tegelijkertijd heeft Google zich aangesloten bij de Coalition for Better Ads, een groep die nieuwe standaarden aan advertenties opstelt om de ervaring voor consumenten te verbeteren. Doordat Google nu een eigen adblocker in Chrome maakt, slaat het bedrijf dus twee vliegen in één klap: enerzijds probeert het de nood voor concurrerende adblockers tegen te gaan (die bijna alle ads blokken), anderzijds komt het de wensen van consumenten tegemoet om schreeuwerige advertenties tegen te gaan.

Wat gaat er nu gebeuren?

Google is er stil over, maar er valt wel het nodige te voorspellen. Houden we in het achterhoofd dat Google zelf grotendeels afhankelijk is van advertentie-inkomsten, dan zal de techgigant niet exorbitant veel gaan weren. Sterker nog, Adblock Plus schat in dat Chrome vanaf 15 februari slechts 17 procent van ads gaat blokkeren.

Chrome zal sites gaan rapporteren die ads laten zien die niet onder de standaarden van de Coalition zullen vallen, en geeft een waarschuwing. Is er na 30 dagen nog geen verandering, dan worden de betreffende ads van die site geblokkeerd. Het is nog te vroeg om te zeggen hoe ver de standaarden in acht worden genomen.

Maar wat voor soort advertenties gaat Google Chrome blokkeren? Het zal hoogstwaarschijnlijk gaan om pop-up en fullpage advertenties die zonder bewuste interactie verschijnen, ads die opeens geluid afspelen, of schreeuwerige, knipperende en geanimeerde advertenties. Een overzicht van advertenties waar de Coalition onderzoek naar doet vind je hier.

Wat betekent dit voor klanten van Weborama?

Advertentie-regulatie is iets waar de hele sector mee te maken krijgt. Vaak geven browsers tijdig aan welke gevolgen updates hebben. Maar soms ook niet - zoals nu het geval is. Dan is het zaak om adequaat te reageren en snel te schakelen, iets waar wij veel ervaring mee hebben.

Met de informatie die we al wel weten, hebben we uiteraard voorbereidingen genomen. We hebben een team klaar staan dat alle ontwikkelingen nauwlettend volgt. Ze zorgen ervoor dat ads zoveel mogelijk binnen de regulering vallen en dat ze waar nodig technisch aangepast worden. Daarnaast adviseren we tijdig mochten er eventuele conflicten optreden na de nieuwe Chrome update, helemaal in het geval van campagnes. Kortom: we zitten er bovenop.

Wij hebben goede hoop dat de Chrome update bijdraagt aan een betere browse-ervaring voor consumenten. Sterker nog, wij zien dit als een kans. Want hoe beter de kwaliteit van advertenties, hoe beter de conversies en hoe meer het vertrouwen in de advertentie sector zal stijgen.